Ushuaia

Zo, hier ben ik weer. Nu vanuit het "einde van de wereld" ook wel Ushuaia genoemd. Na ons verblijf op de Falklands, wat alles bij elkaar een 11 dagen duurde, vertrokken we dan eindelijk richting ons einddoel. De reden van ons lange verblijf was eigenlijk niet meer dan wachten, en hopen, op de juiste weersvooruitzichten. Voordeel was dat ik wel tijd had om een paar filmpjes samen te stellen. Ik heb ze nu dan ook maar als een link op de 'Film materiaal' pagina gezet.

De trip duurde uiteindelijk ook maar een kleine 5 dagen waarin we hebben kunnen zeilen maar ook tegen de wind in hebben moeten motoren. Zondag zijn we voor anker gegaan in het begin van de Beagle Channel nabij Isla de Picton, dit omdat we pas de volgende morgen een loods konden krijgen. Uiteindelijk kwamen we maandag aan het eind van de dag aan in Ushuaia. Zelfs in de Beagle Channel hadden we een harde wind tegen waardoor we, met de motor volle kracht vooruit, niet boven de 2 knopen kwamen. Daar de pier gereserveerd was voor diverse cruiseschepen, werden we genoodzaakt om in de baai voor anker te gaan.

Dinsdag ben ik met Job, onze vertrouwde kok, de stad ingegaan om boodschappen te halen voor de kerst. Leuke happening, helemaal als de supermarkt niet heeft wat Job nodig heeft voor datgene wat hij wil bereiden. Ook maakt het er niet gemakkelijker op dat je het Spaans niet machtig bent, maar al met al hadden we een volle winkelwagen met boodschappen.

De volgende morgen begon met een zeer uigebreid ontbijt. Diverse broodjes en echte Argentijnse lekkernijen. Na het ontbijt heb ik samen met Jana een quiz in elkaar gezet met daarin 70 vragen. We hadden de rest van de opvarenden in drie groepen verdeeld; De vaste bemanning, de 'buitenlandse'gasten en de Nederlandse gasten. De winnaar van de quiz kreeg een gratis drankje en werd vrijgesteld van de afwas. Voor de 'runner up' hadden we besloten dat ze geen dsrankje kregen maar ook niet hoefden af te wassen en, daar komt hij dan, de verliezers moesten de gehele afwas doen.

Het kerst diner was geweldig. 5 (of waren het er 6) gangen werden door Job 'moeiteloos' op tafel gezet en dat gepaard met een rode en witte wijn.

Maar ja, na het diner moesten we dan toch eens beginnen met het inpakken van de tassen want morgen moest een ieder toch afscheid nemen. Zelf heb ik dat pas de volgende morgen gedaan want we hadden met de bemanning nog een gezellig onderonsje aan de bar tot vroeg in de morgen.

Om ongeveer 10 uur bracht de dinghy ons, inclusief alle koffers, naar de wal en daar heb ik een taxi genomen naar mijn pensionnetje. Prima onderkomen, heel gezellig en eindelijk weer eens de ruimte om je spullen overal te laten liggen. Lekker uitgebreidt onder de douche gestaan en toen maar eens gekeken of Ushuaia veel is veranderd sinds de afgelopen 5 jaar. Niet echt, maar wat wel is veranderd is de spreuk die op de kade muur staat. Vorige keer stond er iets in de trend van; Ushuaia teh end of the world, the beginning of everything. Nu staat er iets in de trend van; 30 Jaar Ushuaia, capitol of the malvinas. (Ik zal er morgen wel een foto van maken)

Vrijdag hadden we (Arie, Marino, Broer en ikzelf) een auto gehuurd en zijn naar het plaatsje Tolhuin gereden. Onderweg diverse sneeuwbuien maar ook zonnige perioden. Vanaf Tolhuin zijn we richting Harberton gereden maar vlak voordat we daar waren zijn we afgeslagen narr Puerto Almanza. Nou, daar is echt helemaal niets te beleven. WSe waren er vanuit gegaan dat daar wel iets te beleven zou zijn, Puerto betekend toch haven, maar het enige wat er daar is zijn 5 vissersbootjes en een Argentijnse marine basis. Maar uiteindelijk kwamen we rond half zeven weer aan in Ushuaia na een mooie dag.

Toen ik op zoek ging om iets te eten kwam ik bijna de gehele bemanning tegen dus heb ik die maar vergezeld. Het nadeel hiervan is dat het toch weer later wordt dan dat ik in gedachten had, maar ach, ik rust direct wel uit op het schip.

Vandaag, zaterdag de 28ste, heb ik lekker op mijn gemaqk een beetje gewinkeld en rondgelopen. Het is hier mooi weer, lekker zonnetje en lekkere temperatuur. Nu is het 5 uur 's middags en ga ik me direct douchen en op zoek naar een lekker stukje vlees (om te eten).

Dit zal ook mijn laatste verslag worden wat ik zal plaatsen want op Antarctica is er (gelukkig) geen internet. Ik zal mijn belevenissen dus pas na aankomst in Nederland hierop plaatsen.

Rest mij nu alleen nog om een ieder een goede jaarwisseling te wensen en tot in 2014.