Nieuw Zeeland 1

Zo, deel 2 van mijn sabbatical is aangevangen. Even gedurende de komende drie weken vaste grond onder de voeten. Eenmaal aangekomen in Auckland, na een goede vlucht van bijna 2,5 uur, ingecheckt in het hotel en vervolgens de benen gestrekt om de omgeving een beetje te verkennen en om een hapje te eten. Het hotel waar ik verblijf ligt midden in het centrum op maar 300 meter van de haven. Toch wel vermoeid vroeg terug naar hotel en van een goede nachtrust genoten. Wat is het trouwens heerlijk om na een goede twee maanden weer de ruimte te hebben. Groot tweepersoons bed, lekkere grote douche en je kan je spullen ongestoord laten liggen.

De volgende dag, heerlijk geslapen, de stad ingegaan. Als eerste de Sky Tower opgezocht, het hoogste gebouw van het zuidelijke halfrond, met een hoogte van 328 meter. Het Sky Deck is het hoogste observatiepunt (220 mtr) met een schitterend uitzicht rondom over de stad. Het centrum is grotendeels volgebouwd met hoge flatgebouwen en een heleboel winkeltjes, restaurantjes en barretjes. Maar ook zijn er nog de oude historische gebouwen te zien zoals de Town Hall, het hedendaagse bus terminal en het  Ferry building. Het maritieme museum geeft een goed overzicht van de scheepvaart historie van Nieuw Zeeland, vanaf de ontdekking door Abel Tasman tot aan de moderne zeilraces. Lekker geluncht aan de waterkant met een heerlijk zonnetje. ’s Middags een internet dongel gekocht want het Wi-Fi is hier niet overal even makkelijk toegankelijk.  Aan het eind van de middag de website geüpdate met de laatste belevenissen van Hobart tot Sydney. ’s Avonds een heerlijke steak gegeten en alvast gekeken waar ik morgen ochtend wordt opgehaald. Blijkt gelukkig maar één straat verderop te zijn.

Zo stond ik dus dinsdagmorgen om iets over half 7 in de morgen gereed om aan de tour te beginnen. De groep bestaat uit maar 5 personen (3 Engelse en een Deen)waar er drie alleen maar het Noorder eiland doen. De reis begon richting de oostkust, eerst naar het plaatsje Thames om de boodschappen te doen en daarna  naar Coromandel National Park. Hier hebben we ons onderkomen in het kleine plaatsje Hahei waar we de tracking hebben gedaan naar Cathedral Cove. Dit is een uitgesleten grot die alleen bij laag water toegankelijk is. Rond de klok van 4 zijn we naar de het strand gegaan waar je je eigen ‘Hot tub’ kan graven in het zand. Door geothermische activiteit is het water heerlijk warm.   ’s Avonds een BBQ  en redelijk op tijd naar bed gegaan.

De dag erop zijn we op tijd vertrokken en hebben een korte stop gemaakt in Matamata, oftewel Hobbiton, de plaats waar diverse opnames zijn gemaakt van de gelijknamige film. ’s Middags naar het  geothermische gebied gegaan van Whakarewarewa. Hier zijn diverse geisers en mud pools te zien op een uitgestrekt gebied. Naast dit park is Te Puia, waar diverse attracties te zien zijn van de Maori’s. Omdat we moesten wachten op de twee dames die waren gaan raften zijn we nog een wandeling gaan doen in de Redwood Forrest. De avond brachten we door in Tamaki Maori Village, een replica van een voor-Europees Maori dorp. Hier kregen we demonstraties te zien van de Maori rituelen inclusief het welkom de Haka. Na een heerlijk diner zaten we rondom het houtvuur marshmellow te eten en konden we slapen in het Maori dorp.

De Donderdag begon met een ‘bad’ in geothermisch verwarmde rivier. De tocht werd vervolgd naar de Huka waterval en vandaar naar Lake Taupo, gelegen in het Tongariro National Park. Vanaf hier een prachtig panorama met in de achtergrond de hoogste (besneeuwde) berg van Nieuw Zeeland, de Mt. Ruapehu (27797 mtr.) De middag bracht ons naar de Blue Duck Lodge waar we met een agro-cat door de omgeving hebben gereden. Ook hadden we daar een korte kano tocht in een kloof nabij de waterval.