Nieuw Zeeland 2

Vrijdag vertrokken we om 8 uur naar ons hostel in het Tongariro NP vanwaar we een wandeling zouden doen van een uur of 7, maar aangezien het de afgelopen nacht flink had geregend en het de gehele dag zou blijven regenen was deze hike gecanceld. Dit betekende dat we de gehele dag in ons hostel verbleven.  Tijd om de website bij te werken en de foto’s te sorteren etc..

Zaterdag vervolgde we onze weg naar Wellington, de hoofdstad van Nieuw Zeeland. Voordat we in ons hostel aankwamen gingen we eerst nog even van het uitzicht over de stad genieten vanaf de top van de berg. Ons hostel was gelegen midden in het centrum, recht tegenover de City Town Hall. ’s Middags een bezoek gebracht aan Te Papa, het nationale museum. ’s Avonds met z’n alle de stad ingegaan omdat morgen drie van de vijf de groep gingen verlaten.

Zondag vertrokken we met z’n drieën (Collum, Kyla en ik) om kwart voor zeven naar de ferry die ons in drie en een half uur naar het zuider eiland zou brengen. We hadden prachtig weer en eenmaal aangekomen bij het zuidereiland voeren we tussen de eilanden naar Picton. Omdat we de rest van de reis maar met z’n drieën zijn konden we het programma aanpassen aan onze wensen dus besloten we om de wijnproeverij maar over te slaan en in plaats daarvan de schitterende route langs de kust te volgen. ’s Middags kwamen we aan in het Abel Tasman National Park waar ik vanuit mijn cabin een prachtig uitzicht had over de zee. De volgende dag gingen we met de watertaxi naar Torrent om vandaar uit terug te lopen naar onze lodge. Deze watertaxi (een aluminium boot met een 250 pk motor) begon de tocht achter de tractor. Een ieder had plaats genomen in de boot en was voorzien van een zwemvest. Best wel raar, met een zwemvest in een boot achter een tractor. Na een tocht van een kleine 10 minuten reed de tractor ons in de zee en konden we de (wilde) rit aanvangen.

De wandeling van Torrent naar Anchorage was 6 km en vandaar naar onze lodge nog een 12 km. Helaas was het de gehele dag slecht gesteld met het weer, constant regen en een harde venijnige wind met af en toe een klein hagelbuitje. Onderweg werden we nog verrast door een kleine aardverschuiving waarbij diverse bomen mee werden gesleurd. Dit gebeurde op ongeveer 15 meter achter ons, maar als we 10 seconden later waren hadden we misschien wel de bomen achterna gegaan. Gelukkig bleef het alleen bij de schrik maar we waren wel meer gefocust op het geluid van vallende bomen etc.  Doorweekt maar voldaan waren we om drie uur in de lodge en daar hoorden we dat de ferry van Wellington niet is uitgevaren vanwege het slechte weer, wij blij dat we gisteren de overtocht hadden. Na een lekkere warme douche en een bakkie koffie zit ik nu dit verslag te typen terwijl mijn schoenen onder de houtkachel staan te drogen. De spanning is hier ook uitgevallen en aangezien het water hier uit een bron wordt opgepompt is er nu ook geen water meer. Man wat ben ik blij dat ik net op tijd een warme douche heb kunnen nemen.

De daaropvolgende dag begon met het planten van een boom, men kan daar op het terrein boompjes planten die gratis te verkrijgen zijn. Hierna vertrokken we naar de thermische baden in Hanmer Springs. Gollum, onze gids annex chauffeur, was in de veronderstelling dat we naar Kaikoura gingen, maar gelukkig wisten wij hem ervan te weerhouden om daarheen te rijden. De rit erheen ging door het nationale park. Wederom een teken dat het zuidereiland mooier / gevarieerder is dan het noorder, hoewel ik van het noordereiland natuurlijk niet al te veel heb gezien. In Hanmer Springs hadden we ons eigen huisje en vandaar was het maar 10 minuten lopen naar de heet water baden. Daar lekker gerelaxt in de diverse hot pools. ’s Avonds hadden we gegeten in een lokaal restaurantje annex bar waar ik een heerlijke steak had besteld.

Na een goede nachtrust vertrokken we wederom vroeg om naar de kustplaats Kaikoura te rijden. Jawel, nu stond het echt op het programma. We arriveerden daar rond de klok van 11 want ’s middags ging ik met de whale watch tocht weg en Kyla had besloten om te gaan kayakken. Maar eerst gingen we nog een kijkje nemen bij de zeehonden. Die zijn zowel aan de kustlijn te bewonderen maar iets verderop was een waterval waar de zeehonden pups aan het spelen waren, leuk om te zien. Hierna naar ons verblijf. In eerste instantie had Gollum ons afgezet (ingecheckt) bij het verkeerde hostel. Nadat dat probleem was opgelost vertrok ik richting de whale watch organisatie. Na een korte veiligheidsinstructie gingen we met de bus naar de boot. Eenmaal op open zee hebben we vier sperm whales gespot, waanzinnig hoe groot die zijn, wel 25 tot 40 meter lang en regelmatig dat ze met de staart boven water lieten zien dat het komende half uur niet meer boven water zouden komen. Al met al een mooie belevenis. Na een goede pizza en een paar afzakkertjes was het tijd om naar bed te gaan want we vertrokken al om 7 uur voor de oversteek van de oostkust naar de westkust.

Eerst moesten we nog een nieuwe gast oppikken in Christchurch zodat we nu met zijn vieren zijn, Gollum (Nieuw Zeeland), Kyla (Engeland), Sofia (Zweden) en ik. De rit naar Franz Josef ging over de Arthur Pass en ondanks dat het regende was het een mooie trip. Om drie uur arriveerde we daar en hadden we eerst de hike naar de Fox Glacier geregeld die morgen gaat plaatsvinden. Wel even een kijkje genomen bij de Franz Josef Glacier en toen naar ons onderkomen waar om 7 uur het diner gereed staat.